لیست اختراعات محمد تیریان
1) اين سيستم در خودروها ، عابرين پياده و حركات آنها را با استفاده از روش پردازش تصوير در جلو و عقب خودرو و همچنين در حواشي عقب و جلوي خودرو تشخيص مي دهد و در هنگام حركت خودرو، چانچه كه راننده بر اثر بي احتياطي متوجه عابر پياده در عقب يا جلوي خودرو يا عابر پياده اي كه از حاشيه ي خيابان به جلوي خودرو مي آيد، نشود و به موقع واكنش مناسب را براي توقف خودرو ندهد ابتدا به راننده هشدار مي دهد و سپس در صورت عدم واكنش به موقع راننده با تحت فشار قرار دادن سيستم ترمز ، خودرو را متوقف مي كند. 2) زمينه فني اين طرح مربوط به صنعت خودروسازي و الكترونيك مي باشد و به عنوان يكي از سيستم هاي ايمني خودرو نقش محافظت از جان انسان ها را ايفا مي كند و تا حد امكان از تصادف و برخورد بين عابرين پياده و خودرو جلوگيري مي كند. 3) هدف از درست كردن اين سيستم جلوگيري از تصادفاتي است كه بر اثر بي احتياطي رانندگان و عابرين پياده رخ مي دهد و حفظ سلامت و جان انسان ها مي باشد. 4) اين سيستم از قسمت هاي زير درست شده است: الف- بخش الكترونيكي: قطعات اصلي مدار در زير توصيف شده اند. (صفحه دوم نقشه فني) 1- دوربين با سيستم پردازش تصوير مجهز به stabilizer براي تشخيص انسان و فاصله آن با خودرو. 2- مقايسه گركه رابط بين ميكروكنترلر و دوربين مي باشد و اطلاعات خروجي از ميكرو را به صورت ديجيتالي به ميكروكنترلر مي فرستد. 3- ميكروكنترلر براي دريافت اطلاعات از دوربين و فعال و غير فعال كردن موتور و بخش هاي هشداري. 4- آي سي درايور يا رله براي تغذيه و رساندن جريان كافي به موتور. 5) سيستم تشخيص عابر پياده با سنسور PIR ساخته شده است ولي در اين سيستم به دليل استفاده از سيستم پردازش تصوير قدرت تشخيص افراد در خيابان به مراتب بالاتر از اين سيستم ها مي باشد و با آناليز حركات انسان مي تواند حركات خطرناك را در جلو و عقب خودرو تشخيص دهد و هشدار و اقدامات لازم براي توقف خودرو را به صورت خودكار انجام دهد و چنين سيستمي با اين تكنيك براي بار اول است كه طراحي مي شود.
1) اين سيستم براي بار اول وضعيت چرخش چرخ هاي جلو خودرو را به كمك يك سنسور در محور چرخ ها مشخص مي كند و وضعيت زمين زير چرخ هاي خودرو را به كمك سنسورهاي شارپ يا دوربين پردازش تصوير مشخص مي كند و به صورت تصويري به شكل يك نشانگر در پنل خودرو ، وضعيت چرخش چرخ هاي خودرو را نسبت به زمين به راننده نشان مي دهد و اين تصوير زماني كه راننده مي خواهد خودرو را از روي يك پل كوچك يا مسير باريك عبور دهد به راننده كمك مي كند كه چرخ ها را با فرمان به درستي نسبت به وضعيت مسير باريك درست كند و چرخ ها وارد جويب نشوند و يا در مسيرهاي سخت وارد گل و لاي نشوند و همچنين زماني كه مي خواهد خودرو را از پارك خارج كند و از وضعيت چرخ ها آگاه نيست مي تواند به راننده كمك كند تا قبل از حركت به خصوص در دنده عقب حالت چرخ هاي جلو را به شكل دلخواه دربياورد. 2) اين سيستم الكترونيكي مي تواند در دو مدل كاري ارائه شود: * در حالت اول در خودروها براي خروج از پارك ، اين نشانگر قرمز فقط زماني كه خودرو روشن مي شود به راننده فقط وضعيت چرخ ها را نمايش مي دهد و تا زمان چرخش فرمان خودرو توسط راننده ، اين نشانگر روشن مي ماند. * در مدل دوم در خودروها( به خصوص خودروهاي سنگين) اين نشانگر تمام مدت نمايش داده مي شود و تصوير زمين نيز اسكن مي شود و وضعيت پل ها و جاهاي باريك زير چرخ ها نيز بصورت ال اي دي هاي آبي رنگ نمايش داده مي شود تا راننده از جاهاي سخت بتواند به سهولت به كمك اين نمايشگر عبور كند. 3) هدف از اين طرح ايمني بيشتر خودرو( بويژه جلوبندي خودرو) در مسيرهاي باريك و همچنين تسهيل كار راننده در هنگام رانندگي و در هنگام خروج از پارك مي باشد. 4) اين دستگاه يك سيستم الكترونيكي مي باشد و از قطعات زير تشكيل شده است: 1- رگولاتور LM2576/+5V يا L7805: براي تثبيت ولتاژ 5 ولت. 2- خازن ها براي نويزگيري و مقاومت ها براي محدود كردن جريان. 3- ميكروكنترلر MEGA128: برنامه اصلي در اين قطعه قرار مي گيرد و ميكروكنترلر با دريافت اطلاعات از سنسورها و آناليز آنها ، دستورات لازم براي فعال كردن قسمت هاي ديگر را مي دهد. 4- ال اي دي هاي قرمز و آبي براي نمايش حالت چرخ ها و چاله بلندي هاي زمين. 5- سنسورهاي شارپ يا دوربين پردازش تصوير براي تشخيص فاصله كفه پايين خودرو كنار چرخ با زمين براي تشخيص پل و مسير هاي باريك. 6- ولوم 10 دور به عنوان سنسور
1) هدف از درست كردن اين سيستم بالا بردن ايمني خودروها و كاهش خساراتي كه برخي مواقع بدليل بي احتياطي سرنشينان در هنگام باز كردن درب شكل مي گيرد و همچنين باز و بست درب خودرو با كنترل از ره دور است. 2) زمينه فني اين طرح مربوط به صنعت خودروسازي و الكترونيك مي باشد. 3) نصب اين سيستم بر روي خودروها مي تواند باعث كاهش خسارات و تلفاتي شود كه براثر برخوردها و تصادفاتي كه هنگام باز كردن درب خودرو با بي احتياطي شكل مي گيرند، شود و همچنين مي توان درب خودرو را با كنترل از راه دور(ريموت) باز و بسته كرد و در صورتي كه درب خودرو در حال به سمت جسمي بيايد، سيستم در سه مرحله فاصله را به كمك سنسورهاي نوري يا التراسونيك تشخيص مي دهد و متوجه حركت به سمت جسم و همچنين شتاب نزديك شدن به جسم مي شود و در صورتي كه تشخيص دهد ادامه باز شدن درب موجب برخورد مي شود درب در حال باز شدن را به كمك قفل كننده اي كه روي لولاي درب كار گذاشته مي شود قفل و از ادامه باز شدن آن جلوكيريس مي كند و البته براي يك يا چند ثانيه آن را قفل مي كند تا سرنشين متوجه اشتباه خود شود و از باز كردن بيشتر درب خودرو دست بكشد و در صورت جابجا شدن جسم مذكور از جلوي درب مي تواند درب را دوباره بيشتر باز كند ، همچنين اين سيستم قادر است كه در صورتي تشخيص جسم متحركي كه به سمت درب خودرو مي آيد را بدهد با روشن كردن LED و يا زدن بوق هشدار مي دهد و يا بطور اتوماتيك دستور چرخاندن و بستن خودكار درب به موتر متصل به لولا داده مي شود تا از برخورد جلوگيري شود ، همچنين مي توان آن را بر روي درب هاي ديگر به غير از خودروها نصب كرد. و در دستور چرخاندن و بستن خودكار درب داده مي شود. 4) اين سيستم از قسمت هاي زير درست شده است: 1- سنسور براي تشخيص فاصله. 2- مقايسه گر براي ديجيتالي كردن سيگنالهاي ورودي. 3- ميكروكنترلر براي اعمال دستورات. 4- آي سي درايور يا رله براي تغذيه و رساندن جريان كافي به موتور 5- موتور و گيربكس مربوطه براي چرخاندن درب. 6- قفل شونده براي قفل كردن درب قبل از برخورد. 7- كنترل از راه دور(ريموت) براي باز و بست از راه دور. 5) سيستم هاي نگهدارنده خودرو براي جلوگيري از تصادف خودرو با ترمز كردن اتوماتيك وجود دارد كه با كاربرد و ويژگي هاي اين سيستم متفاوت است و اين سيستم با چنين عملكردي براي اولين بار است كه ساخته مي شود.
اين زير تلويزيوني داراي موتورهايي براي چرخش به سمت هاي مختلف مي باشد و همچنين داراي سنسورهاي نوري مي باشد كه با فشار دادن كليد مربوط به چرخش خودكار اين زيرتلويزيوني روي ريموت تلويزيون ، اين زير تلويزيوني بوسيله ي سنسورهاي نوري و هوش مصنوعي كه در مدار ميكروكنترلر آن وجود دارد مكان فرد را شناسايي مي كند و تلويزيون را بطور اتوماتيك به سمت فرد مي چرخاند و درجه زاويه ديد آن فرد با تلويزيون بصورت مستقيم مي شود و در دو شكل مختلف ساخته مي شود كه يكي از مدلها براي تلويزيونهاي CRT و مدل ديگر براي مدلهاي LCD و LED مي باشد.
الف)برتري اصلي اين كندو درب پيشرفته آن است كه كشويي مي باشد و اين امكان را فراهم مي سازد تا زنبوردار بدون درآوردن درب كندو، از كندو بازديد كند و درصورتي كه بخواهد يكي از شان ها را دربياورد بدون درآوردن درب، بخش كشويي آن قسمت درب كندو را كنار بزند و شانهاي مورد نظر را بازديد و در صورت نياز دربياورد كه اين ويژگي باعث مي شود زنبوردار با اتلاف زمان كمتر و راحتي بيشتر از كندوها بازديد يا عسل برداشت كند و كمتر خسته شود و زنبورها كمتر تحريك شوند و احتمال حمله زنبورها به زنبوردار كمتر شود و همچنين احتمال غارت كندوها كمتر شود و بخاطر اينكه زنبوردار مي تواند قسمتي از درب را كنار بزند تمام كندو در معرض هواي بيرون قرار نمي گيرد و تعادل دما و رطوبت درون كندو بيشتر حفظ شود. موقعي كه زنبوردار درب را از روي كندو در مي آورد معمولا تعدادي زنبور بر روي شيارهاي درب روي كندو مي روند و زنبوردار براي گذاشتن درب بايد دقت و حوصله داشته باشد تا زنبورهاي روي اين شيارها له نشوند ولي معمولا تعدادي زنبور بخصوص زماني كه جمعيت درون كندو زياد و يا عصبي است هنگام گذاشتن درب زير درب له مي شوند و استفاده از درب كشويي باعث مي شود اينگونه تلفات هنگام سركشي از كندو وجود نداشته باشد. ب) بر روي پهلوهاي درب اين كندو بخش هايي بصورت كشويي براي دادن شربت و آب و دارو تعبيه شده كه زنبورهاي درون كندو از شيار روي اين قسمت به غذا دسترسي دارند و زنبوردار با گذاشتن غذا در اين بخش مي تواند براحتي غذا دهي كند بدون تحريك زنبورها و برهم زدن تعادل دمايي كندو و بدون استفاده از ظرف براي غذادهي. بخش تعبيه براي غذادهي از جنس پلاستيك است و داراي شناور كوچكي مي باشد كه در صورت كم شدن شربت پايين مي آيد و باعث مي شود غذا از بخش ذخيره غذا از سوراخي به آرامي وارد حفره شياري درون پهلو درب كندو شود يا خود زنبوردار بخش كشويي اين قسمت را از بالاي درب كنار بزند و خود زنبوردار در اين بخش آب، شربت و دارو قرار دهد و در صورت نياز آن را بشورد كه براي امكان سوراخي درست شده كه با باز كردن پيچ آن باعث مي شود آب از اين بخش بيرون برود و همچنين در بالاي آن نيز يك سوراخ تعبيه شده تا اگر بيش از حد شربت يا آب گذاشته شد توسط اين سوراخ از اين بخش مقدار اضافي بيرون برود و داخل كندو نريزد. در يكي از بخشها زنبوردار مي تواند شربت و در ديگري آب و يا در همه يك چيز بگذارد و در صورت استفاده كردن از كاسه براي غذادهي مي تواند كشوهاي درب كندو را از جايي كه مي خواهد باز كند و كاسه را در روي شانهاي مورد نظر بگذارد و براي دفعه بعد كشوي آن بخش را كنار بزند و از آنجا شربت را درون ظرف بگذارد بدون درآوردن درب و صرف زمان بيشتر و با سهولت بيشتر. ج)كندوها از دو نوع پلاستيكي و چوبي درست شده اند كه هر كدام داراي مزايا و عيب هايي مي باشند. كندو پلاستيكي عايق خوبي بوده و داراي دوام بيشتري است ولي زنبورها آن را مانند كندو چوبي نمي پذيرند و زنبورها چوب را بر پلاستيك ترجيح مي دهند كندو چوبي نيز با اينكه از جنبه هايي بهتر است ولي عايق خوبي مانند كندو پلاستيكي نمي باشد و امكان نم دادن و خراب و پوسيدنش وجود دارد. اين كندو از دو لايه پلاستيكي و چوبي ساخته شده تا مزاياي هر دو را دارا باشد و قسمت هاي دروني و بخش هايي كه زنبورها با آنها سر و كار دارند از چوب ساخته شده و بخش هاي بيروني از پلاستيك مخصوص درست شده تا كندو از عايق خوبي برخوردار باشد. البته اين كندو مي تواند در دو شكل پلاستيكي و چوبي نيز بر حسب سليقه ساخته شود. د)براي درب اين كندوها قسمتهاي كشويي ديگري نيز وجود دارد كه با جا بجا كردن آنها مي توان سايبان مخصوصي كه براي كندوها درست شده قرار داد. اين سايبان از كندو در برابر نور خورشيد و باران محافظت مي كند. و) براي درب كشويي آن سه ساختار شبيه هم كشويي و لولايي طراحي شده باشد كه شكلهاي مختلف آن در نقشه فني ترسيم شده است.
اين سيستم موقع رسيدن خودرو به دست اندازها بصورت اتوماتيك تشخيص مي دهد كه خودرو داراي قابليت عبور است يا نه و در صورتي كه ارتفاع دست انداز بقدري بود كه در صورت عبور خودرو به پايين خودرو برخورد كند هشدار مي دهد و روي كمك فنرهاي ماشين نصب و باعث تغيير سايز كمك فنرها هنگام رسيدن ماشين بر روي دست اندازهايي مي شود كه در صورت عبور از آنها زير خودرو به آنها گير مي كند و با بالا آوردن شاسي خودرو باعث عبور بدون برخورد مي شود و همچنين قسمت هايي بر روي اين سيستم نصب است كه باعث مي شود روي دست اندازهاي كوچك و بزرگ و روي چاله ها با تكان خوردن كمك فنرها نيرو بصورت الكتريكي جذب و در باطري ذخيره شود و باعث كاهش مصرف سوخت مي شود.
يكي از مشكلات فني كه در امكانات رفاهي خودروها وجود دارد اين است كه در سفرهاي طولاني سرنشين دچار خستگي گردن مي شود و زماني كه در خودرو مي خوابد به دليل تكان هاي خودرو دچار گردن درد مي شود. تكيه گاه هاي سر در بالاي صندلي هاي خودروها براي زماني كه شخص قصد استراحت كوتاه مدت را داشته باشد مناسب مي باشند و در سفرهاي طولاني ، سرنشين دچار گردن درد و بدخوابي مي شوند كه در اين طرح چنين مشكلاتي برطرف شده است: نگهدارنده سر و گردن در صندلي خودرو به دليل ساختار خاص و كيپ شدن با اطراف سر و گردن براي جلوگيري از حركت به اطراف ، در تكان هاي خودرو از دردهاي گردن ناشي از بدفرم قرار گرفتن سر در خودرو هنگام استراحت يا هنگام انجام كارهايي مانند روزنامه خواندن و كار با لب تاپ و .... در خودرو جلوگيري مي كند و به نوعي نقش محافظ را در زمان تصادفات براي سر و گردن ايفا مي كند و مانع حركت ناگهاني سر در موقع تصادف براي سرنشين(بويژه سرنشيني كه كمربند ايمني بسته است) مي شود.
1) در اين سيستم پزشكان هر كدام يك كارت ويژه به نام خود، براي دستگاه كارتخوان ويژه اين سيستم دارند و با زدن كد داروهاي مورد نظر، يك نسخه يكبار مصرف، براي بيمار چاپ مي كنند و بيمار با اين نسخه فقط مي تواند داروها را از يك سامانه مجاز مخصوص توزيع اين داروها بصورت آنلاين و همچنين از داروخانه هايي كه داراي كدخوان ويژه اين نسخه مي باشند دريافت كند و بعد از فروش به بيمار، نسخه فاقد اعتبار مي شود و دوباره به سامانه وزارت بهداشت و پزشك، بابت فروش و تحويل آن اطلاع داده مي شود. 2) زمينه فني طرح، تجهيزات و سامانه هاي خدمات پزشكي است. 3) مشكل فني: - نبود سامانه قانوني براي توزيع و فروش داروها بصورت آنلاين. - استفاده چندباره و جعل كردن نسخه هاي كاغذي و گراني و احتكار داروها. 4) ارائه راه حل: - اين سيستم شامل كيت دستگاه كارتخوان ويژه براي چاپ نسخه توسط پزشك مي باشد - اشخاص با معرفي نسخه در اپليكيشن خود به سيستم، اطلاعات داروها و تجهيزات و اطلاعات مربوط به خود مانند نام و آدرس را براي سامانه توزيع و تحويل دارو مشخص مي كنند.
1) در اين صفحه كليدها با استفاده از سنسورهاي IR و حسي، قرارگيري انگشتان كاربر در فاصله نزديك هر كليد روي صفحه كليد تشخيص و صفحه كليد شماره مورد نظر كاربر را ميخواند و به صورت كد به قسمت مركزي دستگاه هاي كدينگ مانند عابربانك ها و يا بصورت سيگنال به قسمت مركزي دستگاهاي نامبرينگ ارسال ميكند. 2) زميته فني طرح مربوط به ابزارآلات و تجهيزات الكترونيكي عمومي است. 3) مشكل فني: - افراد زيادي در طول روز كليدهاي عابر بانك، كارتخوانها و كليدهاي آيفون را براي شماره گيري با دست و انگشتان خود لمس مي كنند و اگر يكي از اين افراد به بيماري كرونا مبتلا باشد مي تواند اين بيماري را از طريق اين صفحه كليدها به ساير افراد انتقال دهد. 4) راه حل ارائه شده: - كاربران با استفاده از صفحه كليد، بدون تماس با كليدها ميتوانند از دستگاههاي الكترونيكي عمومي استفاده كنند، اين صفحه كليدها جايگزين صفحه كليدهاي لمسي مي شوند و بر اساس كدهاي قسمت مركزي دستگاه، با آن ارتباط برقرار مي كنند تا مشكل انتشار بيماري كرونا از طريق كليدهايي كه در روي دستگاه هاي عمومي هستند را از بين ببرند.
• دستگاه كنترل و متعادل كننده دما و آب رساني؛دستگاهي است اتوماتيك (خودكار) جهت آب رساني؛ متعادل كردن و حفظ دماي كندوها در دماي كندو 33-35 درجه به صورت خودكار(اين دستگاه با توجه به دماي درون كندو بصورت خودكار روشن و خاموش مي شود) بوسيله بخارسرد(يا هواي گرم) از سوراخ هاي كوچك بصورت (قطرات بسيارريز آب مانند قطراتي كه زنبورها براي خنك كردن كندو در فضاي كندو پخش مي كنند) در هواي گرم تابستان (يا سرماي زمستان) است و چون اين روش مانند عمل طبيعي خود زنبورها براي خنك كردن كندو است حالت طبيعي براي كندو دارد اين امر باعث افزايش محصولات عسل توليدي و پايين آمدن تلافات و بيماري ها مي شود و همچنين مي توان با اكسيژنه كردن و ضدعفوني كردن بخار سرد ورودي؛ هواي داخل كندو را تصفيه و ميكروب كشي كرد و يكي ديگر از كاربردهاي اين دستگاه؛ دادن داروهاي تماسي و تنفسي كه اغلب بصورت مواد و قرص هاي قابل تصعيد در فضاي كندو گذاشته و در فضاي كند تصعيد و بخار مي شوند؛ است كه در اين روش مقداري از دارو را در آبي كه بصورت بخار وارد كندو مي شود حل مي كنند و به اين صورت در فضاي كندو پراكنده مي شود. زنبوردار با بستن اين سيستم پيشرفته و شبكه لوله بندي اش در زنبورستان و معمولا در دو رديف كندو مي تواند زنبورستان را در مقابل مشكلات دمايي و غيره مقاوم كرده و با آسان كردن كار زنبورها در تعديل دما و رطوبت (در گرماي تابستان) محصول بيشتري بدست آورد. (كار اصلي اين دستگاه؛ خنك كردن كندو در هواي گرم با قطرات بسيارريز آب مانند عملكرد خود زنبورها در خنك كردن كندوهاست) و اين دستگاه از چند بخش مختلف شامل بخش تنظيم كننده انرژي؛ بخش تشخيص دما و واكنش در برابر آن و بخش سيستم لوله كشي ويژه و بخش توليد بخار سرد يا گرما ساخته شده كه هزينه ي ساخت آن با توجه به اندازه زنبورستان در مدل هاي مختلف و متناسب با زنبورستان هاي مختلف فرق مي كند و بطور پايه در حدود يك يا دو كندو استاندارد است كه اين هزينه با توجه به اثر دستگاه در افزايش محصول و كاهش تلفات كاملا به صرفه مي باشد و مي تواند بسياري از مشكلاتي را كه زنبورداران با آن مواجه هستند را حل كند.
موارد یافت شده: 13